ارتباط خوردن تنقلات و کاهش اشتها برای رژیم غذایی متعادل

29 اوت 2014- یک رژیم غذایی متشکل از مواد غذایی کم ارزش یا junk foodموجب چاقی موشهای صحرایی Rat و کاهش اشتهای آنها برای غذاهای  حاوی مواد مغذی و متعادل می شود.

نتایج این تحقیق نشان داد که چگونه مصرف بیش از حد تنقلات موجب تغییر در رفتارها، تضعیف خود کنترلی ، پرخوری وچاقی می شود.

گروهی از محققین دانشگاه علوم پزشکی UNSWدراسترالیا با تحقیق بروی موشهای صحرایی نر جوان به این نتایج دست یافتند.

درگروه موشهای سالم که تحت یک رژیم غذایی سالم قرار داشتند پس از خوردن غذا پاسخ به عطر و بوی غذای دیگر متوقف می شود این مکانیزم بطور ذاتی درحیوانات برای مقابله با پرخوری و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل وجود دارد.

 اما  پس از دو هفته با تغذیه ای حاوی غذاهای کافه تریا از جمله پای، شیرینی وکیک با 150 درصد افزایش کالری، موشها دچار 10 درصد افزایش وزن شده وتغییر چشمگیری در رفتارهای تغذیه ای آنها مشاهده می شود. آنها در انتخاب غذاهای خود بی تفاوت شده و در برابر عطر و بوی غذایی که به تازگی مقادیر زیادی از آن را خورده اند، بی تفاوت نبوده و به خوردن ادامه می دهند این موضوع نشان می دهد آنها مکانیزم طبیعی خود را برای جلوگیری از پرخوری از دست داده اند.

این تغییرات حتی مدتی پس از بازگرداندن این موشها به رژیم غذایی سالم همچنان مشاهده می گردد محققان می گویند یک رژیم غذایی کم ارزش حاوی تنقلات و شیرینی زیاد موجب می شود این تغییرات در بخشهای مدار پاداش مغزی موشها تثبیت شود، برای مثال درمنطقه ی کورتکس orbitofrontalکه ناحیه ای از مغز است که در تصمیم گیری نقش دارد. محققان می گویند این نتایج می تواند برای افرادی که قادر به کاهش مصرف برخی مواد غذایی خاص نیستند استفاده شود زیرا مدار پاداش درمغز تمام پستانداران با یکدیگر مشابه است.

موضوع جالب توجه درباره ی نتایج بدست آمده این است که چنین اتفاقاتی در انسان نیز مشاهده می شود. خوردن غذاهای کم کیفیت مانند تنقلات و junk food پاسخ های ما را به  پیام های  مرتبط  با پاداش غذا  تغییر می دهد.

پرفسور Morrisمی گوید: برای مثال اگر برای ناهار فقط بستنی بخورید، وقتی حرفی از بستنی بشنوید تمایل دارید باز هم بستنی بخورید.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که بیش از ده درصد از جمعیت بزرگسالان جهان چاق هستند اضافه وزن و چاقی عوامل خطر اصلی تعدادی از بیماریهای مزمن مانند دیابت، بیماریهای قلبی عروقی و سرطان می باشد.

 به موازات  افزایش و تشدید  چاقی مفرط درجهان تبلیغات نیز با تأثیر بیشتر بر افراد دارای اضافه  وزن، مقاومت در برابر نخوردن مواد غذایی پرجاذبه ای مانند شکلات و سایرتنقلات را سخت تر می کند.

منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/281643.php